Exkluzívní reportáž s Kájou Gergelovou z Las Vegas!!!

20.04.2010 20:34

Karla  Gergelová

Datum a místo narození - 2.dubna 1988 ve Zlíně, ČR

Otec Pavel, matka Alena a sestra Zlata Gergelovi.

Studuje na UNLV, 4-letý obor management pohostinství.

Basketbalová kariéra: Od roku 2002 členka juniorských basketbalových týmů ČR, 4.místo na ME U-18 v Tenerife  (Španělsko). V letech 2004 a 2005 Mistryně ČR v dorostenkách (Gambrinus Sika Brno), v roce 2006 vícemistryně ČR (Gambrinus)

 

Otázky na téma basketbal

1. V sezóně 2005/2006 jsi se st. dorkama Žabin získala zatím poslední titul MČR v mládež. kategoriích, shodou okolností to bylo právě Na Rosničce. Můžeš zavzpomínat na tu sezónu a na zisk titulu, na holky, trenéry?

"Tak tohle už bylo před pár lety. Pamatuji si jen, že když jsme vyhráli, bylo to s HK, tak jsme se všichni maximálně se radovali a polévali šampusem :-)! Bylo to skvělé vítězství a navíc vítězství na domácí půdě, co víc jsme si mohli přát. Určitě nikdy nezapomenu na všechny super spoluhráčky - Romču, Gábu, Inu, Míšu, Beránka, Šullu, Andy, Áju, Simču, Beny, Anetu a Terezu (snad jsem na nikoho nezapomnela!) a na naše trenéry, haha, pana Spilku a pana FouskaJ, které tímto všechny zdravím!"

2. Můžeš srovnat univerzitní basketbal v USA s VŠ basketbalem u nás (jestli to vůbec jde srovnat?) Mám na mysli kvalitu týmů, srovnání třeba s naší U20 nebo naším univerziádním týmem.

"Tak já určitě nemohu porovnat americký univerzitní basketbal s českým, protože jsem za univerzitu v ČR nikdy nehrála. Ale porovnám basketbal se kterým mám vlastní zkušenosti, z extraligy dorostenek, z 1.ligy žen a z mládežnické repre s tím americkým. Řekla bych, že americký basket je více fyzický, založený na individualitách, hra je hodně strukturovaná, tím myslím, že máme strašně moc signálů, jestli si dobře pamatuji, tak jsme jich tento rok měli nejméně 35! Hodně týmů, proti kterým jsme hráli, včetně našeho, naprosto nehraje rychlý protiútok, tedy alespoň ne účelně. Většinou se doskočí balon a místo rychlého protiútoku se hraje nějaký signál."

3.Jestli se nepletu jsi v Americe 3.sezónu, můžeš nějak stručně zhodnotit 2 sezóny předešlé a podrobněji letošní, za který tým hraješ atd, popiš prosím Tvůj tým a trenérku. Jsi tam jediná češka, hraje nějaká češka proti tobě?

"Ano, na UNLV=University of Nevada, Las Vegas, jsem už třetím rokem, a jsem jediná Češka a vlastně jediná cizinka v basketbalovém týmu. Žádná hráčka z týmů, proti kterým jsme hráli nebyla z ČR.

Stručně zhodnotím mé 3 sezony za UNLV. V prváku jsme vyhráli 8 zápasů a prohráli jsme 22. Celkově sezóna nebyla pro náš tým zrovna nejlepší a po sezóně náš athletic director vyhodil naši trenérku (byla to její 10 sezóna a posledních pár let její výsledky nebyly co bývaly) s tim, že potřebujeme změnu. Nová trenérka s námi začala v mém druháku, ale nebylo zrovna lehké si zvykat na nový realizační tým (většinou každý tým má jednu hlavní trenérku a 3 asistenty - trenéry) a nový hrací systém. V druhém roce jsme skončili se 14 výhrami a 18 prohrami. Letos jsme vyhráli 13 zápasů a prohráli 18. Sice máme tento rok o 1výhru méně, ale náš tým se velmi zlepšil. Tento rok jsme také hráli proti silným soupeřkám, např. Nebraska, North Carolina, VCU nebo DePaul. Věřím, že příští rok se nám podaří vyhrát všechny zápasy, které jsme tento rok těsně prohráli.

Jinak v týmu nás tento rok bylo 13 hráček a příští rok nás má být 15. V Americe jsou taková pravidla, že v jednom zápase může hrát tolik hráček, kolik je jich v týmu. Týmy většinou nemají více jak 20 hráček, protože 20 hráček, znamená 20 stipendií na školu, což je hodně peněz."

4. Univerzitní basketbal dívek, (termín sezóny, jakým systémem se hraje, finále soutěže, nějaký MČR? Kde hrajete (hala - název, pro kolik diváků, kolik fanoušků chodí na zápasy, jak fandí, jak se dopravujete k zápasům venku, bus nebo letadlo? Odlišnosti pravidel amerického univer. basketbalu od našeho? (30vteřin, zónová obrana, rozhodčí atd….)

"Většinou hrajeme okolo 31 zápasů za sezónu. Naše sezóna se skládá z „pre-season games“a „season games“. Pre-season games se soupeři většinou mění každý rok a začínáme hrát v listopadu. Season games se hrají každý rok proti stejným soupeřům a začínají vždy v lednu. UNLV patří do „Mountain West Konference“, která se skládá z 9 týmů (TCU-Texas Christian university, BYU-Brigham Young university, San Diego State university, Colorado State university,Utah university, Air Force university, New Mexico university, Wyoming university a náš UNLV). Season games hrajeme vždy proti těmto 8 týmům doma a venku. Až se všechny tyhle zápasy odehrají, tak je „Mountain west konference championship“. MWC championship se účastní všech 9 týmů. Dvojice soupeřů se vybírají podle toho, jak se kdo umístil po odehrání těch 16 zapasů. Ten kdo vyhraje postupuje, jak jednou tým prohraje je venku z turnaje.

Hrajeme v hale s názvem Cox Pavilion s kapacitou zhruba 2500 divaků. Hlavní hala, ve které občas také hrajeme je Thomas and Mack Center, do které se vejde zhruba 18000 divaku. Na naše domácí zápasy chodí v průměru 500 divaků. Když hrajeme venku, tak jsou návštěvy v průměru asi 2000 diváků. Nejvíce diváků přišlo, když jsme hráli v New Mexico a to bylo kolem 8000.

Na všechny zápasy létame letadlem. V prvnich dvou sezónách jsme létali normálními linkovými lety. Tento rok jsme většinou létali soukromým letadlem jenom pro nás. Jedna letecká společnost se stala naším sponzorem, tak proto.

Jediné odlišnosti ohledně pravidel hry co mě teď napadají jsou, že na útok máme 30 sekund, nehrajeme na 4.čtvrtiny, ale na 2 poloviny, jedna půlka je 20min. Na přechod na útočnou polovinu je 10sekund, myslím, že česká lajna pro trojky je blíž ke koši, ale ne o moc. Pokud tým nasbírá dohromady pod 10 faulů, tak vždy, když se střílí TH, tak když hráč mine první TH, hra pokračuje doskokem, druhý TH už nestřílí. Po 10 týmových faulech hráč už střílí 2 šestky i když první mine.  Poslední co mě napadá je, že si můžeme vybrat čísla dresů  v rozmezí 0-99, nesmí ale obsahovat  číslici 6,7,8,9. Ty nejsou povolené."

5.Jak často trénujete, jak je zajištěna rehabilitace, lékařká péče, vybavenost (dresy, boty, tepláky, další oblečení), s jakým číslem  na dresu hraješ a proč?

"V sezóně a 3 měsíce před sezónou trénujeme 6 dní v týdnu. Tréninky trvají v průměru 2 -3 a půl hodiny. Třikrát týdně máme posilovnu a během přípravy ještě alespoň hodinu běhání 5x týdně. Rehabilitace podle potřeby. Většinou na normální svalovou únavu, nám většinou dají led nebo nás pošlou do „studené lázně.“ Jinak si můžu stěžovat na cokoliv, a oni se postarají o to, abych byla v pořádku. Před každým tréninkem nás asistenti zatejpují, když potřebujeme a na každý trénink máme nachystané pití. Ve školním centru jsou různé přístroje, vířivky na rehabilitaci atd. Máme i vlastní doktory, kteří, když nám něco je, nás prohlédnou a předepíší potřebné léky atd., samozřejmě, my za to neplatíme. Přímo na hale je menší centrum, kde můžeme rehabilitovat i před tréninkem, podle potřeby.

S výběrem čísla na dres to záleží čistě na každé hráčce.Většinou si hráčky nechávají stejné číslo na celé 4 roky studia. Každý rok fasujeme nové vybavení. Boty na basketbal, dostáváme alespoň 4 páry (pro domácí zápasy musíme mít bílé boty a venku pak černé.) Jinak boty na atletiku, nějaké nazouváky, dresy na tréninky (jsou vyprané po každém tréninku), různé trička, tento rok jsme dostali asi 6 druhů teplákovek, batohy a tašky na cestování, ponožky, dokonce dostáváme i sportovni podprsenky,hahaJ. Když něco potřebuji na tréninky, není problém se zeptat a dostat nové věci. V tomto ohledu je o nás maximálně postaráno."

6.Jak to  probíhá příprava před zápasy (videa, nějaké rozbory soupeřek) doma a venku, jak je to po zápasech, chodíte na společné večeře? Jak fungují po zápase média (web basketu, rozhovory, kontakt s fanoušky?)

"Před každým zápasem sledujeme krátké sestřihy týmu, proti kterému budeme hrát  a dostáváme „scounting reports“, kde je podrobně popsáno, co hráčky soupeře rádi hrají - jestli jsou praváci nebo leváci, střelci atd. Před domácími zápasy máme společnou snídani, oběd či večeři, záleží kdy se hraje zápas. Po domácích zápasech na společné jídlo nechodime, dostaneme nějaké peníze, za které si můžeme koupit na jidlo co chceme. Když hrajeme venku, tak je to stejné, jen s rozdilem, že je postaráno o snídani, oběd, večeři  popřípadě i svačinu.

Hned po zápase zamáváme fanouškům a jdeme do šatny na pozápasový rozhovor s trenérama. Potom se pozdravíme s fanoušky. Naše trenérka poskytuje po každém zápase rozhovory a většinou jedna hráčka z týmu také. Všechny naše zápasy a statistiky z nich jsou ihned po zápase na internetu a všechny zápasy jsou živě komentovány na jedné radiové stanici. Tak 4-5 našich zápasů za sezónu jsou vysílány v televizi."

 

Otázky na téma studium a život v Las Vegas

1.Kdy ses rozhodla studovat v USA a co bylo příčinou? Jak reagovali rodiče, známí, nechybí ti kontakt s nimi?

"Jejda, má paměť mi už špatně slouží, (haha), ale pokusím se zavzpomínat."

 2.Jak proběhl výběr do univerzity UNLV a proč ses rozhodla pro tuto univerzitu? Jaký obor studuješ a co angličtina, nebyl zkraje pobytu problém s komunikací?

"UNLV jsem si vybrala po dlouhém procesu, při kterém jsem si nechala vytvořit web page s mými informacemi a se sestřihem videí z mých zapasů. Poté jsme poslali odkaz z mé stránky na všechny možné univerzity. Za pár dní jsme měli odpovědi a z 9 nejlepších jsem si začala vybirat. Nakonec jsem se rozhodovala mezi 3 univerzitami, a UNLV was my choice. Hlavní trenérka z UNLV přiletěla do Prahy a došlo k osobnímu setkání. Bylo víceméně rozhodnuto. Samozřejmě nesmím zapomenout, že jsem musela splnit požadavky, které pro přijetí na školu byly požadovány - SAT test, NCAA Clearinghouse, do angličtiny přeložené vysvědčení ze střední školy."

3. Jak funguje studium na škole, ubytování, stravování, volný čas, záliby?

"Studium na škole je 4-leté (a vice) pro undegraduate degrese a pak  na masters degree větsinou další 2 roky. Já plánuji studovat  4roky, protože mé stipendium je 4-lete (stejně pro všechny jiné sporty as well) a studuji hospitality management (což je dejme tomu česky hotelnictví). UNLV je jedna ze dvou nejlepších univerzit pro hospitality majors v Americe, ta druhá škola je Cornell. Tento rok je škola číslo 1 UNLV ale minulý rok to byl Cornell. Náš školní rok se skládá ze dvou semestrů ( popřípadě 3 semestrů )- fall and spring semester (summer school). Většinou fall (podzimní) semestr začíná na konci sprna a končí v polovině prosince. A spring (jarní) semestr začíná v polovině ledna a končí v půlce května. Když chci, tak si můžu zvolit summer school. Summer school je rozdělena do 3 semestrů. Většinou každý summer semestr trvá měsíc a něco, takže studium je velice intenzivní. V Spring nebo Fall semestr mám většinou 5 classes (tenhle semestr jsem měla 7classes) protože se vice hodin se s basketem dá jen těžko zvládnout. A funguje to tak, že 1 class je vždy 2 dny v týdnu a vyučovací hodina trvá 1h15min, ale jsou i výjimky, kdy je 1 class jenom jednou týdně, ale pak vyučovací hodina trvá 2h45min. Ohledně stravování, od té doby, co bydlím v „apartment,“ tak si vařím sama,  takže záleží na mě,  co jím!

Bydlím v „apartment komplex“ se spolubydlícím. Jsou tady 2 bazény, 2 vířivky a malou tělocvičnu, takže mi toho ke štěstí moc nechybí. Jinak ve volném čase jezdím na kole, lyžuji, turistika, hraji fotbal, tenis, volejbal, no prostě mám ráda všechny druhy sportu. Ráda hraji na piano a navštěvuji kina a chodím se dívat na Bellagio dancing fountains!"

 4. Jak se ti líbí USA a město Las Vegas (památky, zajímavá místa?). Dokázala by sis představit žít natrvalo v Americe?

"Tak ve Vegas se mi zpočátku vůbec nelíbilo, protože jak jsem přijela v srpnu, tak tu bylo děsné vedro (kolem 45-50 stupnů,což je tu normální) a já vedro nesnáším. Ale postupně jsem si zvykla, a nyní bych řekla, že se mi tady i líbí. Ve Vegas není mnoho památek, vše je  poměrně nové, jsou tu pěkná místa, kam se dá jit pěšky nebo dojet. Z Vegas můžu jet do Red Rocks, kde se krásně „hiking“ (pěší turistika se tomu myslím říká), nebo lyžovat na Mt. Charleston, jet do Zion National Park, nebo do Death Valley, Grand Canon. Je to blízko i do LA nebo San Diega, takže i když toho ve Vegas není moc (teda krome kasin a hotelů s atrakcemi), tak je dobře, že se všude okolo dá dojet, a je co vidět. Zda bych chtěla žít v Las Vegas? Nejspíš asi ne, řekla bych, že je to skvělé místo, kam se přijede občas, ale žit tady trvale, tak to asi ne. Ale jinak někde jinde v Americe bych si dokázala představit žít trvale."

5. Co ty a hazard? Las Vegas má největší kasina ve státech, už jsi nějaké navštívila? (nevím jestli není věkové omezení k hazardním hrám v kasinech?)

"Ano, v Americe je věkové omezení. Do 21 let se nesmí pít alkohol, či hrát v kasinu. Ale mě už teď bylo(April 2) 22 let, takže já už problém nemám. Sem tam zajdu on The Strip (tak se riká hlavní ulici ve Vegas se všemi známými hotely). Navštívila jsem už hodně kasin, ani je nebudu vyjmenovávat, protože to by bylo na dlouho, ale pokud sledujete seriál CSI:Las Vegas (Kriminálka Las Vegas) a vidíte ty  hotely na začátku, jak ukazují tu ulici, tak jsem ve všech byla. Já teda moc nechodím gambling, ale hotely maji různé atrakce uvnitř, (bazény, restaurace, obchody and night clubs) takže já osobně tam chodím kvůli tomu. Několikrát jsem už hrála ruletu a na automatech, ale vyhrála jsem jenom asi dvakrát. Nehraji ale často, protože nerada prohrávám svoje peníze."

Jak si financuješ studium a vše okolo? (prospěch. stipendium, brigády, od rodičů?)

"Mám stipendium, což znamená, že mi škola všechno hradí, studium, basket,ubytování, jídlo. První rok studií jsem bydlela na dorms (koleje), ale pro mě naprosto nevyhovující, protože jsem sdílela pokoj se spolubydlící. Od druháku bydlim v apartmanu a mám svůj vlastní pokoj a koupelnu. První rok jsem peníze neviděla, protože to platili přímo, i jídlo ve školní jídelně (mimochodem tisíckrát lepší než české jídelny). Od druháku, dostávám každý měsíc šek. Z toho platím nájem a vše co potřebuji, jídlo, pojištění auta, telefon ….atd. Když mega neutrácím, tak není problém z toho šeku od školy vyžít. Rodiče mi sem tam pošlou nějaké peníze a toť vše."

  •  Článek byl připravován těsně před MČR, jeho součástí bylo i Kájino přání všem dorkám, aby turnaj vyhrály!!!

 

Linda Fröhlich

 

Při sbírání informací o Univerzitě UNLV jsem objevil informace o další studentce známé v basketbalovém Brně, Linda Fröhlich taktéž absolvovala tuto univerzitu. Ráda se podělila o své postřehy z Las Vegas.  

1. Jak ses dostala z Německa do Las Vegas a proč?
"Když jsem hrála za juniorský německý tým, účastnila jsem se dvou Mistrovství Evropy. Skauti z amerických univerzit na těchto zápasech byli a hledali talenty. Od té doby jsem začala dostávat nabídky z mnoha škol. Mluvila jsem s trenéry z celých Spojených států a ti mi posílali jejich univerzitní brožury. Trenérka Regina Miller z UNLV byla jednou z mých oblíbených. Měla jsem z té univerzity dobrý pocit, i když jsem ji moc neznala,tak jsem tam podepsala smlouvu.
Důvody, proč jsem chtěla jít hrát do Spojených států byly v podstatě dva:
a) vždycky jsem snila o tom, že navštívím USA, ale moje rodina na to neměla peníze.
b) mohla jsem získat vzdělání a hrát basketbal současně a to pro mě bylo velice důležité."

2.Tvoje basketbalové úspěchy, vyhráli jste nějakou soutěž?
"Ne, nevyhráli. Když jsem tam přišla, tým vlastně vyhrál jenom 4 zápasy v průběhu tří let. Moje třída (1998-2002) byla schopná pozvednout úroveň basketbalu na této škole. Začalo se nám víc a víc dařit. Poslední rok, co jsem tam hrála, jsme se dostali do turnaje NCAA, ale neprošli jsme ani prvním kolem. Přesto, dokázali jsme se dostat mezi 64 nejlepších týmů v zemi, což byl velký úspěch!" 

Linda se svými výkony navždy zapsala do historických statistik klubu

  • 4.místo – nastřílené trojky – 141
  • 7.místo – doskoky – 319
  • 2.místo – double double – 52 zápasů 

 

Zpět

Vyhledávání

© 2012 Všechna práva vyhrazena Dorkybrno - Žabiny